Avand in vedere ca Romania a ramas in urma in ceea ce priveste legislatia rutiera, nu a adoptat strategii de dezvoltare in ceea ce priveste folosirea bicicletei si protejarea utilizatorilor acesteia, un grup de ONG-uri propun sa contribuie la dezvoltarea acestor laturi printr-o serie de masuri integrate intr-o lege speciala.
LEGEA BICICLETEI
propunere ONG catre parlamentari, institutii, organizatii, ciclisti si biciclisti
Un grup de organizatii ale biciclistilor propun viitorilor parlamentari
adoptarea „LEGII BICICLETEI” – care sa stabileasca principii si sa
prevada masuri adecvate de promovare a utilizarii bicicletei, pe mai
multe planuri, in principal legislativ si institutional, intr-un mod
coerent si integrat, pentru ca abordarea cu pasi mici si disparati s-a
dovedit ineficienta.
In concret, viitoarea lege ar urma sa declare promovarea utilizarii
bicicletei ca un obiectiv de interes public, sa aduca modificari
legislatiei rutiere, urbanistice, fiscale si din alte cateva domenii, sa
prevada adoptarea unei strategii nationale si a unui masterplan in acest
sens si crearea unor elemente institutionale la nivelul autoritatilor
centrale si locale care sa permita coordonarea intre autoritati si
adecvata interfata cu comunitatea, atat in elaborarea masurilor cat si
in punerea lor in practica.
Initiativa este lansata de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR),
Asociatia Hai cu Bicla (HcB), Asociatia Green Revolution (AGR),
Asociatia Adevaratii Veloprieteni (AVR), Clubul de Cicloturism „Napoca”
(CCN) si Clubul Sportiv Nomad Multisport.
Initiatorii spera ca un numar cat mai mare de candidati la alegerile
parlamentare din 11 decembrie 2016, din tot spectrul politic, sa isi
declare sprijinul pentru ideea adoptarii unei asemenea legi, iar cei
alesi sa colaboreze apoi intre ei si cu organizatiile biciclistilor
pentru redactarea formei finale a proiectului de lege si promovarea lui
in Parlament.
ONG-urile care au initiat demersul asteapta ca si alte organizatii ale
biciclistilor, ONG-uri de mediu, operatori economici in domeniul
biciclistic si alte entitati sa isi declare sprijinul pentru aceasta
initiativa comuna si sa se implice in promovarea ei.
28.11.2016
Pentru relatii suplimentare:
Radu Mititean – FBR & CCN , contact@biciclisti.ro 0744-576836
Corneliu Belciug – AGR , corneliu.belciug@greenrevolution.ro 0728-132981
Mihai Denes – AVR , mihai@adevaratiiveloprieteni.ro 0744-369403
Oana Turturica – HcB , oana@haicubicla.ro
Daniel Sardan – NoMad , dan@nomadmultisport.ro
ANEXA:
Textul integral al apelului catre candidatii la calitatea de parlamentar
=====================================================
LEGEA BICICLETEI
Propunere a unor organizatii ale biciclistilor
catre viitorii parlamentari
Incurajarea folosirii bicicletei in scop utilitar, in principal ca
mijloc de deplasare in oras, precum si ca vehicul ru rol recreativ /
turistic si sportiv, este in ultimii ani declarativ acceptata de
autoritatile publice centrale si locale si mentionata in diverse
documente de politici publice, ca o componenta importanta a mobilitatii
moderne, a turismului durabil si dezvoltarii sportului si unui stil de
viata activ si sanatos.
Insa, dincolo de promisiuni, o promovare efectiva si de substanta a
bicicletei lipseste in continuare, si nici nu este cu adevarat posibila
fara o modernizarea a cadrului legislativ actual, care este printre cele
mai nefavorabile din Europa in ceea ce priveste biciclistii. Demersurile
facute in ultimele doua decenii de organizatiile de biciclisti in
directia modificarii sau completarii anumitor acte normative in general
nu au fost de succes inclusiv pentru ca mereu se invoca dependenta de
alte reglementari si nevoia de corelare.
Acest cerc vicios se poate rupe cel mai bine printr-o abordare
integrata, prin adoptarea unei legi care sa aduca in mod unitar si
coerent necesarele modificari si completari esentiale ale actualului
cadru normativ cu rang de lege in Romania, pentru a il pune in
concordanta cu cerintele si bunele practici la nivelul Uniunii Europene,
urmand ca apoi Guvernul si ministerele sa adapteze corespunzator, in mod
coordonat, cadrul normativ cu rang de hotarare de guvern si de ordin
ministerial.
In acest sens, subscrisele organizatii neguvernamentale preocupate de
promovarea utilizarii bicicletei in scop utilitar, turistic si sportiv,
lansam initativa ”Legea Bicicletei” ca apel catre candidatii la
alegerile parlamentare din 11.12.2016 si la viitorii parlamentari, la
asumarea initierii unui proiect de lege pe aceasta tema, redactarii lui
cu consultarea noastra si a comunitatii biciclistilor in general, si
promovarii lui in Parlament cu sprijinul unui numar cat mai mare de
parlamentari, de dorit din intregul spectru politic.
Propunem ca proiectul de lege sa cuprinda un capitol introductiv, care
sa proclame promovarea utilizarii bicicletei ca element de prioritate si
importanta nationala, in contextul eforturilor de promovare a
mobilitatii durabile, protectiei mediului, imbunatatirii calitatii
vietii si sanatatatii populatiei, sa statueze necesitatea abordarii
multidisciplinare si transsectoriale si adoptarii, prin Hotarare a
Guvernului, a unei strategii nationale si a unui masterplan pe 10 ani de
promovare a utilizarii bicicletei in Romania, similar practicilor din
alte state europene.
Ca masuri institutionale, consideram ca legea trebuie sa prevada crearea
unui consiliu interministerial si a postului de coordonator
guveramental, cu rang de subsecretar de stat, pentru coordonarea
elaborarii si implementarii strategiei si masterplanului, a proiectelor
de acte normative cu rang de hotarare de guvern si ordin ministerial si
a coordonarii eforturilor la nivel de autoritati locale. Este necesara
si prevederea desemnarii in diverse ministere ( MECRMA, MDRAP, MAI, MTS,
MT, MMAP) a cate unei persoane responsabile de probleme de biciclistice,
la fel si in anumite agentii guvernamentale si companii nationale (ANT,
IGPR, AN Apele Romane, Romsilva RA, CFR Calatori, CNAIR etc.), in
Agentiile de Dezvoltare Regionala si in consiliile judetene si / sau
regiile sau societatile publice judetene de administrare drumuri
judetene, precum si in aparatul de lucru al primarilor municipiilor
resedinta de judet si a sectoarelor Bucurestiului.
De asemenea, este necesara instituirea prin lege a unor structuri
specifice consultative, de tip grupuri de lucru si consilii
consultative, la toate nivelele, pe teme biciclistice, cu participare a
ONG de profil si a operatorilor economici activi in domeniu, si primirea
unor reprezentanti ai acestor categorii, cu titlu de invitat, in alte
structuri interdisciplinare, precum comisiile municipale de circualtie,
comisiile de urbanism si amejanarea teritoriului si alte asemenea.
Un important capitol din viitoarea legea trebuie sa fie dedicat
legislatiei rutiere, si anume modificarii si completarii actualei OUG
195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si a
legislatiei privind siguranta rutiera, inlaturand sau atenuand
interdictii si limitari nejustificate precum cea privind varsta minima
pentru deplasarea pe bicicleta pe drumuri publice sau anumite reguli
privind echiparea si circulatia bicicletelor.
Pe linie de cicloturism, un capitol corespunzator al legii ar trebui sa
modifice si completeze prevederile din actuala Lege a turismului (OG 58
/ 1998) pentru a clarifica regimul juridic al ciclotraseelor, cadrul de
administrare a acestora inclusiv prin prevederea infiintarii unui Centru
National de Coordonare EuroVelo (CNCEVR) si instituirii Retelei
Nationale de Trasee Ciclotruistice Marcate (RNTCMR), si prevederi
privind adoptarea, inr-un termen prestabilit, a cadrului legal, la nivel
de hotarare de guvern sau ordin ministerial, pentru ghizii de
cicloturism, cazarile probiciclistice, puncte noi de frontiera speciale
pt trafic turistic nemotorizat (pietonal si biciclistic), marcarea si
omologarea traseelor cicloturistice si alte asemenea.
Pe linie de urbanism si amenajarea teritoriului, Legea Bicicletei ar
trebui sa modifice si completeze actuala Lege 350 / 2001, dispunand ca
prin Regulamentul General de Urbanism aprobat prin Hotarare a Guvernului
sa se reglementeze si tipul si numarul minim de faclitati pentru
parcarea bicicletelor la si in anumite tipuri de cladiri, prezenta de
infrastructuri biciclistice pe anumite artere si conexiuni si alte asemenea.
Un alt capitol trebuie sa vizeze legislatia de transporturi si cea
privind regimul drumurilor, in sensul modificarii si completarii
actualelor OG 43 / 1997 privind regimul juridic al drumurilor, OG 27 /
2011 privind transorturile rutiere si OG 19 / 1997 privind
transporturile, astfel incat si bicicleta sa fie adecvat tratata in
aceste acte normative, care la ora actuala o ignora.
Un capitol al legii urmeaza sa fie dedicat legislatiei in domeniul
constructiilor si standardelor de profil, care sa prevada un termen
concret de adoptare de noi norme tehnice, prin Hotarare a Guvernului si
Ordin ministerial, dupa caz, in locul actualului sistem nefunctional de
normare prin standarde aprobate de Asociatia Romana pentru Standardizare
(ASRO).
Nu in ultimul rand, legea ar trebui sa cuprinda un capitol privind
aspecte fiscale, si anume modificari de Cod Fiscal in sensul acordarii
unor facilitati fiscale, cum ar fi nivel redus TVA la comert si servicii
biciclistice, facilitati fiscale pentru angajatorii care vor sa
incurajeze angajatii sa vina cu bicicleta la serviciu sau sa utilizeze
biciclete ca vehicul de serviciu, si alte asemenea facilitati, existente
in multe state dezvoltate.
Complementar masurilor fiscale, legea ar trebui sa cuprinda prevederi
privind instituirea, prin hotarari ale guvernului, a unor programe de
sprijin direct a cresterii numarului de biciclete utilizate de populatie
si de institutiile publice, cum ar fi finantarea guvernamentala a unor
programe gen „prima bicicleta” sau dotare pe scara larga cu biciclete,
ca vehicule de serviciu, a unor angajati in sectorul bugetar sau din
companiile publice, cum sunt lucratorii postali sau politistii, si
incurajarea achizitiei de biciclete in cazul renuntarii la autoturisme
vechi (daca se doreste totusi continuarea programului ”Rabla”).
Organizatiile preocupate de promovarea utilizarii bicicletei au un nivel
ridicat de informare si expertiza pe aceste teme si isi ofera
know-how-ul in mod voluntar celor care doresc sa sprijine aceasta
initiativa, atat pentru redactarea proiectului de lege, cat si pentru
gasirea de sustinatori si promovarea pe toate caile a proiectului respectiv.
Asteptam in cel mai scurt timp confirmarea de principiu a interesului
pentru aceasta initiativa din partea candidatilor la alegerile pentru
Senat si Camera Deputatilor si din partea partidelor si formatiunilor
politice care au candidati la alegerile parlamentare din decembrie 2016.
De asemenea, asteptam cat mai multe alte organizatii neguvernamentale cu
preocupari in domeniul promovarii utilizarii bicicletei, sau a
mobilitatii durabile, precum si din partea operatorilor economici de
profil si altor entitati, sa isi declare sprijinul pentru aceasta
initiativa.
28.11.2016
Semneaza:
1. FEDERATIA BICICLISTILOR DIN ROMANIA (FBR)
prin presedinte Radu Mititean
2. ASOCIATIA „GREEN REVOLUTION” (AGR)
prin director de programe Corneliu Belciug
3. ASOCIATIA „HAI CU BICLA” (HcB)
prin far Oana Turturica
4. ASOCIATIA „ADEVARATII VELOPRIETENI” (AVR)
prin vicepresedinte Mihai Gabor Denes
5. CLUBUL DE CICLOTURISM „NAPOCA” (CCN)
prin director executiv Radu Mititean
6. CLUBUL SPORTIV NOMAD MULTISPORT (NOMAD)
prin presedinte Daniel Sardan
Au mai aderat la initiativa, ulterior lansarii ei, urmatoarele ONG:
7. FEDERATIA ROMANA DE CICLISM (FRC)
prin presedinte Carol-Eduard Novak
- ASOCIATIA PRO BIKE ADDICTION (PBA)
prin presedinte Ioana Amariutei Popa
9. COMUNITATEA BICICLISTILOR DIN BUCURESTI (CCB)
prin reprezentant Adrian Rista
10. ASOCIATIA BIKE WORKS
prin presedinte Silviu Negoita
11. CLUBUL DE CICLISM SI ECOLOGIE IASIBIKE
prin presedinte Iordana Leahu
12. ASOCIATIA ”BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA”
prin presedinte George Culda
13. ASOCIATIA ”CLUB SPORTIV TIBISCUS” (CST)
prin presedinte Marius Karnyanszky
14. ASOCIATIA PRODUCATORILOR, IMPORTATORILOR SI COMERCIANTILOR DE BICICLETE DIN ROMANIA (AsPIC)
prin presedinte George Culda
15. CLUBUL SPORTIV ”SURMONT CLUB”
prin presedinte Tiberiu Macaveiu
16. ASOCIATIA ”BRASOVUL PEDALEAZA”
prin presedinte Robert Lazar
- ASOCIATIA TURISMVERDE
prin presedinte Constantin Serban
18. FUNDATIA PENTRU PARTENERIAT
prin director Laszlo Potozky
19. ASOCIATIA ARIN
prin director Codruta Nedelcu
20. ASOCIATIA TRANSILVANIA VERDE
prin presedinte Kovacs Zoltan Csongor
21. ASOCIATIA ECOURI VERZI (AEV)
prin presedinte Horatiu Emil Popa
22. ASOCIATIA ”TURA IN NATURA” (ATINS)
prin presedinte Mihai Proca
23. FUNDATIA COMUNITARA MURES
prin director executiv Gal Sandor
24. OUTHENTIC CYCLING ROMANIA
prin director Mircea Crisbasanu
25. SOCIETATEA CARPATINA ARDELEANA Satu Mare
prin presedinte Mark-Nagy Janos
26. FUNDATIA DE ECOLOGIE SI TURISM ”POTAISSA”
prin presedinte Alin Rosca
27. ASOCIATIA DE ECOTURISM DIN ROMANIA (AER)
prin presedinte Andrei Blumer
28. ASOCIATIA MIORITICS
prin presedinte Mihai Dragomir
29. CLUBUL SPORTIV “CLUJUL PEDALEAZA”
prin presedinte Kertesz Jozsef Levente
30. ASOCIATIA SIGURANTA AUTO
prin presedinte Virgil Mihailovici
31. FUNDATIA “TERRA MILENIUL III”
prin presedinte Lavinia Andrei
32. ASOCIATIA “VISUM” PENTRU EDUCATIE SI CULTURA
prin vicepresedinte Adriana Hurjui
Au anuntat interes si sprijin pentru initiativa urmatorii candidati la alegerile parlamentare din 11.12.2016:
- TUDOR RARES POP – candidat in Bucuresti la Camera Deputatilor, pe listele USR
- Lucia Varga – candidat in Constanta la Senat, pe listele PNL
- Attila Korodi -candidat in Harghita pe listele UDMR
- Carmen Moldovan – candidat in Bucuresti pe listele PSD
- ALLEN COLIBAN – candidat in Brasov la Senat, pe listele USR
- ADRIAN OCTAVIAN DOHOTARU – candidat in Cluj la Senat, pe listele USR
- MIHAI TATU – candidat in Brasov la Camera Deputatilor, pe listele USR
- ANTONIO ANDRUSCEAC – candidat in Botosani la Senat, pe listele USR